NYHEDER

23
feb
2021

Verdensarvssteder i Norge

Kvorning Design, Bright Norway og Gagarin vinder international konkurrence om basisudstillinger om Norges Verdensarv for Riksantikvaren i Norge. Kontrakten omfatter indhold, design, produktion såvel som installation af udstilling til foreløbig tre verdensarvssteder i Norge. Vega Verdensarvsenter, Norsk Fjordsenter i Geiranger og Verdensarvsenter for Bergkunst – Alta Museum.

16
dec
2020
22
nov
2020

Prægnant, prunkløs og præcis

Ulig mange af sine eksponerede fagfæller befinder dagens fødselar sig ofte under radaren, når talen falder på danske designere i Spitzenklasse. Det hænger givet sammen med Arne Kvornings behagelige, mådeholdne væsen men skyldes nok så meget også, at hans tæft kommer bedst til udfoldelse på et område, som de færreste har øjne for. Og dog har millioner af mennesker verden over gennem snart 30 år kunnet værdsætte Kvornings evne til at skabe udstillinger, hvor formidling, design og rumsans ubesværet bringes sammen i en helhed, som aldrig skygger for den historie, der skal betjenes.

Viborggenseren, som i 1986 tog afgang fra Det Kongelige Danske Kunstakademis Arkitektskole, gik i 1992 selvstændig med en række turnébare udstillingskoncepter for Dansk Kulturinstitut, som blandt andet indbragte ham førsteprisen på den Internationale Arkitekturbiennale i Sao Paulo i 2000. Siden har han udviklet Kvorning Design til at være Nordens største arkitektvirksomhed med udstillingsdesign som speciale, internationalt i top 10, og med flere end 5000 realiserede projekter bag sig. Opdragsgiverne kommer fra over 50 lande og dækker hele paletten fra det museale hos Imperial War Museum i London over oplysning hos Den Blå Planet i København til italesættelse af Unesco Verdensarv på 14 lokationer og verdensudstillinger i Shanghai og i Taipei. Mange af opgaverne er kommet i stand som samarbejder med førende arkitekter som Zaha Hadid, Daniel Libeskind, Dominique Perrault, Normann Foster, Snøhetta, 3XN, BIG, Henning Larsen. Det siger mere end mange eksempler, at de betragter Kvorning som en ligemand, de trygt kan overlade deres rum til – vedvidende at hans skarpe blik for helhed og detalje altid tilfører deres bygninger rettidig omhu og teknisk elegance.

I sin fritid stemmer Arne gerne én af de seksstrengede i samlingen. Det gør han også ganske kompetent, men det er på designområdet han tilhører The Wrecking Crew som først og fremmest taler til kendere.

Eric Messerschmidt
Direktør for Dansk Kulturinstitut i Beijing

17
nov
2020

Velkommen til Antonina

Velkommen til arkitekt Antonina Salmina; Exhibition Designer hos Kvorning Design pr. 16. november 2020. Antonina er uddannet i Moskva og Italien. Antonina har tidligere arbejdet hos CEBRA, Schmidt Hammer Lassen og NOR3D.

10
nov
2020

Vinderteam på Bergens Sjøfartsmuseum 2.0

Konsortiet Kvorning Design (lead partner), islandske Gagarin og Bright Norway vinder masterplan til Bergens Sjøfartsmuseum 2.0, Norge.

Kontrakten omfatter udvikling af et overordnet koncept med skitser, som visualiserer og beskriver ideer og mulige løsninger på en smart måde.

01
sep
2020

Velkommen til Derya

Velkommen til arkitekt Derya Arpac; Exhibition Designer hos Kvorning Design pr. 1. september 2020. Derya er uddannet fra Arkitektskolen/KADK og har senest arbejdet med udstillinger i ind- og udland hos Hay.

01
aug
2020

Velkommen til Annette

Velkommen til Annette Hovgaard; senior grafisk udstillingsdesigner hos Kvorning Design pr. august 2020. Annette er uddannet fra Arkitektskolens/KADKs grafiske linje og har tidligere arbejdet hos 2+1 Idébureau og Workz, før hun blev selvstændig i 2018.

09
jul
2020

Villaks, Kunst og Kultur i Lærdal

Kvorning Design vinder i samarbejde med Bright Norway international plan- og designkonkurrence om Lærdal kulturhus, opplevelsessenter for villaks, kunst og kultur i Sogn og Fjordane, Norge. Omstrukturering af alle udstillinger, ny ankomst, bedre flow og attraktive opholdsområder ude og inde samt et generelt arkitektonisk løft af rammerne.

Daglig leder Alf Olsen jr udtaler –

‘Vinnerforslaget viser en fin balanse mellom å fornye, uten å gjøre for store endringer eller at det særegne uttrykk i bygget forandres. Forslaget var også klart det beste på den delen av konkurransen som omhandlet utstillingen. Kvorning er et internasjonalt anerkjent firma, og Nasjonalt villakssenter ser et stort potensial i videre samarbeid og utvikling av prosjektet’. 

Udstillingsdesigner og arkitekt Arne Kvorning, Kvorning Design, fortsætter –

“Vores dansk-norske team er begejstret over nu at få muligheden for at blive del af og sætte sit præg på den videre proces og sikre rammerne for en ny og stærkt forbedret publikumsoplevelse i Norsk Villakssenter – del af Lærdal kulturhus, opplevelsessenter for villaks, kunst og kultur. Med til vinderprojektet hører også forslag til nytænkning af rekreative opholdsarealer langs elven samt spændende, nye og anderledes overnatningsmuligheder i Lærdal – i bunden af den UNESCO-beskyttede Sognefjord. Vi kalder dem for ‘Salmon Cabins’; en kombi af et lækkert, lille hotelværelse, hytte og hideaway, som er i pagt med Lærdals flotte natur, inspireret af norske traditioner og understøtter laksefiskernes behov og identitet”.

Eiendomsselskapet Øyraplassen 14AS i samarbejde med Nasjonalt Villakssenter og Flåm AS står bag konkurrencen.

18
jun
2020

Udstillingen sanser publikum

Hvad vil coronakrisen betyde for udstillingsdesign? – Arne Kvorning, CEO, Kvorning design & kommunikation, giver i Danske Museer, Sommer 2020 – sit bud – her et uddrag –

‘Vi arbejder allerede nu i højere grad med, at udstillingen sanser sit publikum, og det ikke primært er publikum, der sanser udstillingen – udstillingen skaber oplevelser for netop dig. På den måde kommer museerne til at brande sig på individuelle udstillingsoplevelser.’

16
jun
2020

‘Vi var ute etter hval’ åbnet

Kvorning Design står bag ‘Vi var ute etter hval’, Hvalfangstmuseets nye udstilling om Norges første olieeventyr – hvalolien. Det renoverede og genåbnede museum ligger i Sandefjord i Sydnorge.

Hvalfangsthistorien er lang og indholdsrig. Udstillingen fokuserer på udvalgte, hidtil underbelyste temaer på museet. Titlen er et citat fra skibsreder Lars Christensens bog ‘Sådan er Antarktis’ fra 1935. Om hans mangeårige engagement inden for fangst og forskning i Antarktis. Udstillingen bygger i høj grad på museets foto- og filmsamlinger, genstande og arkiv samt på indlån.

Kvorning Design vandt totalentreprisen i international konkurrence. Den permanente udstilling er udviklet i tæt samarbejde med museet.