Kvorning Design lancerer nyt, kreativt konceptudviklingsforum, MOMENT. Kreativ sparring med hele verden fra idé til magiske rum og oplevelser. En dialogplatform for museer, besøgscentre, parker mv. i ind- og udland.
Kvorning Design lancerer nyt, kreativt konceptudviklingsforum, MOMENT. Kreativ sparring med hele verden fra idé til magiske rum og oplevelser. En dialogplatform for museer, besøgscentre, parker mv. i ind- og udland.
Nu ruller Det Kongelige Teaters nye, interaktive attraktion for børn, Postyrium, ud i hele landet, så familier, børn, lærere og pædagoger sammen kan opleve klassisk scenekunst i øjenhøjde.
Vil du være skuespiller på Gl. Scene, balletdanser med strutskørt, spille harpe i orkestergraven eller synge en arie i operaen? – Prøv det hele gratis her!
”Vi vil gerne invitere flere børn indenfor i den klassiske scenekunst. I Postyrium giver vi fantasien og legen luft under vingerne, og håber børnene digter videre på alle de historier og den detaljerigdom, teatret gemmer på. Vi har forsøgt at skabe et transportérbart frirum, som kan opstilles tæt på børnenes dagligdag og herved fungere som en slags portal ind i teatermagien, hvor sanserne skærpes, kropsbevidstheden stiger og medskabelsen hilses velkommen”, siger Dorthe Paulli, Udviklingsdirektør i Det Kongelige Teater.
Kvorning Design vandt opgaven at videreudvikle Det Kongelige Teater og Henning Larsen Architects’ koncepter og udstillingsdesign samt producere og implementere Postyriums eventyrlige verden. I tre store, flotte containere, der nu ruller afsted.
Foto: Camilla Winther
MuseumDesign på LinkedIn.com, en ikke-kommerciel netværksgruppe for museer, designere og virksomheder med speciale i museumsdesign verden over, er populær. Med Emma Dwan O’Reilly’s medlemskab pr. 21. september passerede netværket, som Arne Kvorning tog initiativ til i 2008 og er redaktør for, 13.000 medlemmer. Emma udtaler –
“As an experiences and audiences professional experienced in working in the heritage and museum sector, working on interpretation and visitor experience development projects, and working across multi disciplinary teams to develop and deliver authentic and relevant audience experiences, I am delighted to have joined this community to network, be inspired and continue to learn. Hello all!”
Kvorning Design vinder konkurrence om navnetræk, taglines og profilguide til Nye Hurtigrutemuseet på Stokmarknes i Vesterålen, Norge.
Kvorning Design og Bright Norway levendegør Norges rige kysthistorie med koncept til Nye Hurtigrutemuseet på Stokmarknes i Vesterålen, Norge.
MS Finnmarken (1956) – én af verdens største museumsgenstande bag glas – står som et monument over livsnerven langs Norskekysten. LINK arkitekturs ikoniske bygning fremtræder som en kæmpe montre på kajen, hvor Hurtigruten blev stiftet for over 100 år siden.
Kvorning Design og Bright Norway har i samarbejde med museet og organisationen bag, Museum Nord, lokale partnere og frivillige ildsjæle bragt Hurtigrutens betydning som livsnerve, samfærdselsåre og identitetsmarkør for Norskekysten til live med autenticitet, stemningsskabende projektioner og fotos samt personlige beretninger. Hverdag og cruisedrømme veksler med skibsforlis, død og fortvivlelse i krigstid.
Afdelingssdirektør i Museum Nord, Brynjar Pettersen, og Projektleder for Nye Hurtigrutemuseet, Lina Vibe, udtaler –
”Vi gleder oss stort til å løfte frem Hurtigrutas betydning i den norske samferdselshistorien. Målet er å skape en fantastisk arena for formidling av betydningsfull nasjonal kystkultur knyttet til Hurtigrutens historie.”
Kvorning Design står også bag museets navnetræk, taglines og profilguide.
Udstillingen er realiseret i totalentreprise og vundet i international konkurrence.
Kvorning Design-teamet holder sommerferie fra 12.-30. juli 2021 (begge dage inkl.)
Den selvejende institution, H.C. Andersen Art Center, med Susanne Weihe i spidsen, har siden 2015 arbejdet på at etablere et internationalt, som fortolker H.C. Andersens (1805-75) eventyr og univers, på Lerchenborg ved Kalundborg.
Kvorning Design og Elgaard Architecture står bag arkitektonisk vision og udstillings- og oplevelseskoncept med respekt for sted, kulturarv og oplevelse.
’Avlsbygningens nærmest uendelige rum skal danne ramme om nye, overraskende oplevelser, sådan som de altid har gjort det på Lerchenborg. Kunsten og nye kulturelle aktiviteter skal gå i dialog med bygningens autenticitet. De historiske rum tilføres nye rum, skaber nye rammer om kunsten og om uforglemmelige oplevelser. Rum lægges sammen på tværs af etager, dele af konstruktioner fjernes, så der opstår overraskende nye kig på langs, på tværs, op og ned. Helt nye rumlige oplevelser, der skaber unikke rammer for kunstværkerne, skaber plads til oplevelser af monumentale dimensioner’, udtaler Peder Elgaard, stiftende partner i Elgaard Architecture.
Arne Kvorning, Kvorning Design, tilføjer – ’Som en moderne teaterscene med kunstnere, værker og publikum som aktører vil bygning og rum få tekniske og scenografiske muligheder og løsninger, som løfter bygningen op i international klasse som kunstcenter. Løsninger, der skal skabe åndeløs skønhed, overraskende effekter og først og fremmest unik iscenesættelse af H.C. Andersens eventyr fortolket af de allerbedste kunstnere. Oplevelser for hjertet og hjernen – også for kroppen – kunst og oplevelser i absolut verdensklasse.’
Foto: Malthe Zimakoff
Norges Røde Kors råder over én af de hvide busser, som blev anvendt til at hente skandinaviske fanger hjem fra koncentrationslejrene i slutningen af 2. verdenskrig. Bussen bliver omdrejningspunkt for et nyt oplevelsescenter for skoleklasser og ungdom samt gæster hos Norges Røde Kors i Oslo.
Kvorning Design i samarbejde med Light Bureau Norge vinder konkurrencen om at skabe oplevelser og formidling i og omkring bussen.
John Harald Bondevik, Seniorrådgiver i Norges Røde Kors, udtaler –
”Vår visjon er at den hvite bussen skal bidra til at historien ikke gjentar seg. Vi vil bevisstgjøre ungdom, ved å formidle historien og hva den førte til. Vi vil engasjere til samfunnsengasjement, ved å vise hva frivillige aktører og enkeltmennesker kan få til. Opplevelsessenteret skal først og fremst gi en opplevelse, som åpner hjerte og hjerne for kunnskap og kompetanse.”
Arne Kvorning, Direktør for Kvorning Design, udtaler –
”Vi er stolte af at vinde denne konkurrence og skabe spændende og anderledes oplevelser for Norges Røde Kors. Det er unikt at få muligheden for at arbejde med en af de originale busser. Og samtidig en stor glæde igen at samarbejde med Light Bureau – det forventer vi os meget af.”
Kvorning Design vinder permanent udstilling, Ressurser og Identitet, med partnere Bright Norway og Gagarin, Island, til Verdensarvsenter for bergkunst – Alta Museum, Norge. Udstillingen skal komplettere museets formidling om Alta fra stenalderen og frem til i dag.
Kontrakten omfatter design, produktion og implementering af Ressurser og Identitet. Kvorning Design stod også for udstillingen, Spor i berg, om Altas UNESCO-beskyttede bjergkunst.
Udstillingen vil formidle Altas unikke historie og samtid gennem en bred vifte af temaer, som dækker perioden fra stenalderen og frem til i dag. Og undersøge, hvordan Altas ressourcer udgør grundlaget for menneskelig handlen og identitet. Det overordnede koncept er: “Hvem er vi, som skabte og skaber Alta?”
Direktør Jan S. Dølør, Verdensarvsenter for bergkunst – Alta Museum udtaler –
“Vi glæder os til at gå i gang med processen med at fuldføre denne del af basisudstillingen sammen med teamet fra Kvorning Design, Bright Norway og Gagarin. Det bliver et utrolig vigtigt arbejde for os i 2021 og 2022, og vi ser meget frem til at præsentere den nye udstilling for både lokalbefolkning og tilrejsende”.
Arne Kvorning, direktør for Kvorning Design, udtaler –
“Det er en stor glæde for Kvorning Design og vores nordiske team at få muligheden for at videreføre det gode samarbejde med Alta Museum, som vi indledte med udstillingen Spor i Berg, som Kvorning Design vandt og leverede tidligere. Nu har vi teamet op med Bright Norway og Gagarin og vil videreudvikle det samlede koncept i tæt og kreativt samarbejde med museets medarbejdere og ledelse og producere den komplette udstilling”.
Kvorning Design står for komplet udstillingskoncept til Malmø Museers nye, historiske basisudstilling, Ledtrådar – stolphål, DNA og andra spår från forntiden. En permanent udstilling om den sydsvenske Malmøregion gennem 14.000 år. Stenalder, bronzealder og jernalder. Malmø Museer står selv for produktion og implementering. Konceptet blev vundet i inviteret konkurrence.