NYHEDER

12
jul
2016

Kvorning vinder forprojekt til norsk kystkulturcenter

Kvorning design & kommunikation vinder opgaven at udarbejde indledende skitser i form af forprojekt til nyt kystkulturcenter, Horisont, på Smietangen i Langesund i Sydnorge. Visionen for Horisont er at synliggøre sammenhængene mellem menneske og kyst i fortid, nutid og fremtid.

Livet som kystmenneske

Udstillingen tilbyder visuelle og sanselige oplevelser af, hvordan kysten former os som mennesker. Besøgende kommer helt tæt på naturen og får et fascinerende indblik i kystkultur i Sydnorge. Centret udformes som et 500 m2 flekshus, der samtænker fiskerestaurant og udstilling samt rummer relaterede aktiviteter.

01
jul
2016

Mød os i Milano …

Mød Kvorning på den internationale museumskonference, ICOM, i Milano 3.-9. juli.

Velkommen på vores stand 5B. Vi glæder os til at drøfte udstillingsdesign med jer!

01
jul
2016

ICOM Milano 2016

Mød os i Milano i næste uge …

Mød Kvorning design & kommunikation på den internationale museumskonference, Icom, i Milano 3.-9. juli. Velkommen på vores stand 5B. Vi glæder os til at drøfte udstillingsdesign med jer!

23
jun
2016

Kvorning vinder udstilling til Norsk Oljemuseum

Kvorning design & kommunikation vinder med konceptet ’Havets hemmeligheder’ Norsk Oljemuseums nye udstilling om petroleumsgeologi i inviteret konkurrence. Projektforslaget tilfører Stavanger-museet et nyt, ikonisk element – en udstilling med stor, visuel wow-effekt – som suger børn og voksne med helt ned under havbunden.

Norsk Oljemuseums nye udstilling er udforskning, aktivitet og dramatik – ren Jules Vernes! Det afslører arbejdstitlen på Kvornings vinderprojekt ’Havets hemmeligheder’ også. Overalt i udstillingen bliver børn og voksne udfordret på hjerte, hjerne og muskler. Zoner med analoge og digitale tilbud inviterer til samarbejde, læring og leg. Og appellerer dermed til udstillingens væsentligste målgruppe – de 12-årige – ja, til hele familien!

Pædagogisk tyngde og nyskabende wow-effekt

Norsk Oljemuseums dommerbetænkning af 17. juni 2016 lyder –

“Vi oppfatter at Kvorning design & kommunikation har forstått oppgaven og levert en svært spenstig, godt begrunnet og tiltalende hovedidé. Her forenes wow-effekt med mulighet for fakta og læring, i en nyskapende design.” … “Vår beslutning er tatt ut fra vår beste vurdering av hva som vil ta oss til målet om å kunne åpne en ny utstilling om petroleumsgeologi, med pedagogisk tyngde og wow-effekt som vil være nyskapende – og robust nok til å gi Norsk Oljemuseum et løft ikke bare i 2017, men i mange, mange år framover”…

Hvirvelstrøm eller stor bølge

Udstillingens formgivning er inspireret af havet. Både at færdes i havet og på havbunden. Og fulgt op af en form som en hvirvelstrøm eller en stor bølge. Inspirationen hertil spænder fra tornado, orkanens øje og hvirvelstrøm til det menneskelige øje. Menneskets rolle er jo central. Det at få ideen til at hente olie på havets bund, at overvinde tekniske udfordringer for at finde olie samt – ikke mindst – at hente den op fra bjergarterne langt, langt nede under havbunden.

Tæt samarbejde med museet

Norsk Oljemuseums nye udstilling bliver udviklet i tæt samarbejde med Kvorning. Hermed sikrer museet det rette afsæt for en idérig, gennemtænkt og dynamisk udstilling. Et koncept, hvor analoge og digitale formidlings- og interaktionsformer smelter aktivt sammen og gør teknisk vanskelige spørgsmål og emner til enkel og relevant viden samt sjov læring og leg.

Om Norsk Oljemuseum

Norsk Oljemuseum i Stavanger i Norge formidler norsk oliehistorie i et interaktivt og moderne museumsanlæg. Museet, som åbnede i 1999, har omkring 100.000 gæster om året.

 

19
jun
2016

Permanent udstilling om én af Norges første og største redere

Grimstad Bys museer har 17. juni 2016 åbnet en permanent udstilling om bysbarnet Morten Smith Petersen (1817-1872) – én af Norges første og største skibsredere samt jurist og politiker.

Kvorning design & kommunikation har skabt udstillingen om Morten Smith Petersens store betydning på lokalt, nationalt og internationalt plan. Rammen er Hasseldalen i Grimstad, som Smith Petersen købte i 1848. Her byggede han sine sejlskuder og fungerede som skibsreder.

Udstillingen i Hasseldalen i Grimstad i Sydnorge er vundet i international konkurrence.

03
jun
2016

Nattemørke, stjerner og natur i Brorfelde

Brorfelde Observatorium genåbner som opdagelsescenter med fokus på astronomi, geologi, teknik og natur. At træde ind her er som at træde ind i en tidslomme. Både bygninger og omgivelser står stort set, som da Københavns Universitet opførte anlægget i 1953-64. 
Kvorning design & kommunikation har været med til at bringe liv og centrale, autentiske fortællinger tilbage i de smukke bygninger.
03
jun
2016

‘Bolig, energi og transport’

Gasmuseet i Hobro åbner rå og stemningsfuld boligudstilling i ‘Retorthuset’.
Kvorning design & kommunikation står for den permanente udstilling om boligudvikling gennem tiden – også afsnittet om transport, som føjes til i løbet af sommeren.
30
maj
2016

Nye udstillinger på Fængselsmuseet

Fængselsmuseet i Horsens, Horsens Museum og Kvorning design & kommunikation åbner endnu en projektfase – den tredje af fire – i det tidligere Horsens Statsfængsels autentiske, rå rammer. ’Børn af fanger’, ’Debatrum’, ’Fangerne fortæller’ og ’Temafortællinger’ tilbyder nye vinkler på livet bag tremmer.

Tro mod Fængselsmuseets mission om at være et levende og holdningsskabende museum og visionen om at blive verdens bedste fængselsmuseum opfordrer udstillingen besøgende til at tage stilling til og reflektere over – ja, gå i dialog med udstillingsens fire temaer.

Kvornings udstillingskoncept kombinerer interaktive og analoge virkemidler for at gengive virkeligheden bag tremmer. Film, projektioner, lys, lyd, lugt gengiver fængselslivet, ligesom digitale og analoge debatfora skaber dynamik og holder udstillingen løbende up-to-date.

21
maj
2016

Fængselsmuseet vinder international pris igen

Fængselsmuseet, Horsens Museum og Kvorning design & kommunikation vinder international pris igen – The International Award 2016 ved The Museums+Heritage Award Show 18. maj 2016 i London.

Dommerpanelets begrundelse er –

“Immersive and a highly personal, emotional experience with sensitive interpretation and a delicate use of different media, this winning project really showed the human story and not just one of the buildings it occupies”.

07
maj
2016

InfoSec 2016 i Øksnehallen

InfoSec 2016 i Øksnehallen i København er åbnet. TrendMicro er hovedsponsor for messen, og Kvorning design & kommunikation har designet og leveret standen i totalentreprise.