Danmarks Jernbanemuseums nye særudstilling, ’Drømmenes Kupe´, som Kvorning design & kommunikation har designet, sætter fokus på danskernes togrejser til udlandet. Både luksusrejserne med de blå Wagons-Lits vogne mod klassiske rejsemål og Interrail-rejserne ud i det blå med de røde, slidte DSB-vogne. To forskellige rejseformer, som rejsebureauerne udbød først i 70’erne.
Poetisk udstilling
’Drømmenes Kupé’ er en poetisk udstilling, der skal få museets gæster til at drømme selv. Lægge hverdagen bag sig. Give sig hen for en stund. Derfor er udstillingens 400 kvm tilrettelagt som en togrejse. Før, under og efter. Forberedelserne med rejsebureau, pakkeliste og fremmed valuta. Rejsens kupéer, måltider og forventninger. Og ankomsten til Gare du Nord og byernes by, Paris.
Essensen af rejsen
For at sikre museumsoplevelser i top er særudstillingens genstande udvalgt efter alle kunstens regler og begrænset til et minimum. Hensigten er at fange essensen og stemningen af rejsen og samtidig sikre rum og ro til fordybelse. Ens baggrund er med til at skabe en helhed og sikre sammenhæng på tværs. Ligesom interaktive og analoge tilbud supplerer hinanden overalt i udstillingen.
’Drømmenes Kupé’ åbner på Danmarks Jernbanemuseum i Odense 18. marts 2017.